rss

دوشنبه سیم 10 1392

ضامن آهو، يكي از القابي است كه در ميان توده مردم به امام هشتم حضرت امام علي بن موسي الرضا صلوات الله عليه نسبت داده شده است، و حتي برخي از محققان اين لقب را برگرفته از داستان‌هاي گوناگوني مي دانند كه در كتب تاريخي نقل شده است كه مشهورترين آن بدين صورت مي باشد كه:

روزي صيادي در بيابان طوس آهويي را دنبال مي كند. اتفاقاً امام رضا عليه السلام در آن نواحي تشريف فرما بودند و آهو به امام پناه مي برد، امام حاضر مي شود مبلغي را به آن شكارچي بپردازد تا او آهو را آزاد سازد ولي صياد نمي پذيرد. در اين هنگام آهو به زبان مي آيد و به امام عرض مي كند كه من دو بچه ي شيري دارم كه گرسنه اند و چشم براهند و حالا شما ضمانت مرا نزد اين ظالم بفرمائيد كه بروم و بچگانم را شير بدهم و برگردم و خود را تسليم صياد كنم. امام هم ضمانت آهو را مي كند و آهو مي رود و به سرعت بر مي گردد ، شكارچي كه اين وفاي به عهد آهو را مي بيند و وقتي مي فهمد كه ضامن آهو، امام عليه السلام مي باشند، منقلب مي شود و آهو را آزاد مي كند.

اما آنچه كه در منابع روايي معتبر در اين زمينه مورد توجه قرار گرفته است داستاني متفاوت و در عين حال معقول و موجه مي باشد كه علامه مجلسي (ره) آن را از بركات قبر آن امام همام دانسته و از آن به عنوان "بركات رضويه" ياد كرده است. ايشان اين داستان را از كتاب شريف « عيون اخبار الرضا » تأليف عالم و محدث بزرگ شيعه ابو جعفر محمد بن علي بن بابويه قمي، ملقب به شيخ صدوق رضوان الله تعالي عليه نقل فرموده است، بدين ترتيب كه:

ابومنصور محمد بن عبدالرزاق طوسي كه حاكم طوس بوده روايت كرده : « در روزگار جواني نظر خوشي به طرفداران اين مشهد نداشتم و در راه متعرض زائران مي شدم و لباس ها و خرجي و نامه ها و حواله هايشان را به ستيزه مي ستاندم روزي به شكار بيرون رفتم و يوزي را به دنبال آهويي روانه كردم، يوز هم چنان دنبال آهو مي دويد تا به ناچار آهو را به پاي ديواري پناهيد و آهو ايستاد و يوز روبرويش ايستاد ولي به او نزديك نمي شد هرچه كوشش كرديم كه يوز به آهو نزديك شود يوز نمي جست و از جاي خود تكان نمي خورد ولي هر وقت كه آهو از جاي خود دور مي شود يوز هم او را دنبال مي كرد اما همين كه به ديوار پناه مي برد يوز باز مي گشت تا آنكه آهو به سوراخ لانه مانندي در ديوار آن مزار داخل شد من وارد رباط ( تعبير جالبي از مزار امام رضا عليه السلام در آن عصر) شدم و از ابي نصر مقري (خادم مزار) پرسيدم كه آهويي كه هم الان وارد رباط شد كجاست؟ او گفت: نديدمش. آن وقت به همان جايي كه آهو داخلش شده بود در آمدم و پشگل هاي آهو و رد پيشابش را ديدم ولي خود آهو را نديدم .پس با خداي تعالي پيمانه بستم كه از آن پس زائران را نيازارم و جز از راه خوبي و خوشي با آنان در نيايم و از آن پس هر گاه كار دشواري به من روي مي آورد و گرفتاري پيدا مي كردم بدين مشهد روي و پناه مي آوردم... و هيچ گاه از خداي تبارك و تعالي در آن جا حاجتي نخواستم مگر آن كه حق تعالي آن حاجت را برآورد ....»

البته خوانندگان فاضل استحضار دارند كه شيخ صدوق (ره)، اين كتاب را جهت اهدا به صاحب اسماعيل بن عباد طالقاني (متوفي در سال 385هجري) وزير ايراني ساماني كه خود يكي از بزرگ‌ترين ادبا و شعرا و متكلمين و ناقدين ادب در قرن چهارم است، تأليف فرموده و اين كتاب شريف، علاوه بر، دربرداشتن اخبار مربوط به حضرت رضا عليه السلام از لحاظ ادبي و تاريخي نيز مرجع معتبر و مستندي به شمار مي‌رود.شيخ (ره) در اين كتاب همچنان كه از بسياري مشايخ ثقات و محدثين رضوان الله عليهم ، نقل و روايت مي كند از بسياري از ادبا و شعرا و مورخين به نام نيز با‌ واسطه يا بدون ‌واسطه نيز نقل و روايت مي‌فرمايد. اما نكته قابل توجه در اينجا اين است كه در خلال كتاب « عيون اخبار الرضا » چند بار كه شيخ حديث يا مطلبي را نقل فرموده كه خود صددرصد اعتقادي به صحت روايت يا وثوقي به سلامت سند آن يا اطميناني به ثقه بودن راوي آن نداشته است (ولو آن كه آن را از مشاهير هم نقل فرموده باشد) بي‌اعتمادي خود را به آن مطلب تصريح مي‌فرمايد. از جمله در صفحه 350 كه مي‌فرمايد:«قال مصنف هذا الكتاب، روي هذا الحديث بريئي من عهدة صحته»؛ يا در صفحه 192: «كان شيخنا محمد بن الحسن بن احمد بن الوليد رضي الله عنه سيئي الرأي في محمد بن عبد الله المسمعي راوي هذا الحديث وانما اخرجت هذا الخبر في هذا الكتاب لانه كان في كتاب الرحمه وقد قرأته عليه فلم ينكره و رواه الي»؛ اما داستان آهو صددرصد مورد قبول شيخ صدوق (ره) قرار گرفته و ادني شبهه در صحت آن به خاطر شريفش خطور نكرده است.

به هر صورت، ظاهراً اصل داستان و روايتي كه سبب ملقب ساختن حضرت امام علي بن موسي الرضا صلوات الله عليه به «ضامن آهو» شده است، بايد همين داستان باشد، و لا غير؛ و به قراري كه ملاحظه فرموديد، داستان كاملاً واقعي و موجه و معمولي به نظر مي‌رسد.

 p�pn�| �{ an>خوردگي معمولا لوله‌هاي آزمايش از شيشه ساخته مي‌شود اين شيشه‌ها از جنس بوروسيليكات(پيركس) بوده كه مي‌توان آن را مستقيما بر روي شعله قرار داد. لوله‌هاي كشت معمولا از پلاستيك شفاف مانند پلي استايرن يا پلي پروپيلن استفاده مي‌شود.

 


        
text-t�^frP| �{ white-space: normal; widows: auto; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px;"> روش اصلي استفاده معلمين از جدول ارزيابي راهبردها به اين صورت است كه از دانش آموزان بصورت فردي يا گروهي  بخواهند اين جدول را در سال تحصيلي تكميل كنند . به عنوان نمونه يك معلم كلاس چهارم در هفته اول سال تحصيلي جدول را شرح مي دهد،و به دانش آموزان  مي گويد كه هر ماه بر يك راهبرد تآكيد خواهند كرد .و در طول سال تحصيلي تكرار خواهند كرد .دانش آموزان هر هفته زماني را براي تفكر درباره استفاده از راهبرد ها بدست مي آورند،زمان تفكر ممكن است صرف تبادل نظر با دانش آموزان ديگر درباره اينكه كي و كجا از راهبرد ها استفاده مي كنند ،نيز بشود. استفاده از جدول ارزيابي عملكرد را بهبود مي بخشد و دانش فراشناختي دانش آموزان راافزايش مي دهد.

 

3)افزايش و بهبود تنظيم شناختي:اسكرو(1998)روش فهرست نظم دهنده را براي افزايش تنظيم شناخت به كار مي برد كه هدف آن ارائه روش ابتكاري جهت تسهيل شناختي است. يك نمونه از فهرست نظم دهنده بوسيله كينگ (1991) ارائه شده است كه شامل سه طبقه  برنامه ريزي ،نظارت و ارزيابي است . وي معتقد است كه اين فهرست فراگيران مبتدي را قادر مي سازد تا عملكرد شان را كنترل كنند و در تحقيقي دريافت كه استفاده كنندگان از اين فهرست در كلاس پنجم ،عملكرد بهتري در حل مسئله ،پرسيدن سوالات راهبردي و گسترش اطلاعات داشتند .

4)ايجاد محيط هاي مناسب :مهارت هاي فراشناختي در خلاء بوجود نمي آيند .گر چه دانش آموزان دانش و راهبرد هاي مناسب را براي انجام تكاليف در اختيار دارند ،اما از آنها استفاده نمي كنند .دانش آموزان در پافشاري و درگير شدن با تكاليف چالش انگيز شكست مي خورند ويا موفقيت خود را به استفاده از راهبرد ها و خود تنظيمي ها نسبت نمي دهند . به طور كلي ،دانش آموزان موفق مفهوم بهتري از خود كارآمدي دارند و موفقيت خود به عوامل قابل كنترل مانند تلاش و استفاده از راهبردها نسبت مي دهند و همچنين هنگام بر خورد به موقعيتهاي چالش انگيز ،پشتكار بيشتري دارند.(شانگ،1989).

 

(1) نظر | برچسب ها :
دوشنبه سیم 10 1392

وسايل آزمايشگاه شيمي

۱- لوله آزمايش:
يكي از ابزارهاي متداول آزمايشگاهي است كه در بيشتر آزمايشگاه‌هاي شيمي يافت مي‌شود.اين وسيله كه از شيشه يا پلاستيك  شفاف ساخته مي‌شود به شكل يك لوله بلند است كه از يك سر باز و از سر ديگر بسته و به صورت محدب است. لوله‌هاي آزمايشگاهي بزرگتر كه براي جوشاندن مايعات استفاده مي‌شود به لوله جوش معروف است.لوله آزمايش براي نگهداشتن، تركيب كردن و گرم كردن مواد شيميايي مايع يا جامد در مقادير كم استفاده مي‌شود. از لوله كشت در آزمايشگاه‌هاي زيست شناسي براي كشت و نگهداري اورگانهاي زنده مانند باكتريها، كپك‌ها و ... استفاده مي‌شود و درپزشكي براي نگهداري از نمونه‌هاي خون استفاده مي‌شود.براي مقاومت بيشتر در برابر گرما و خوردگي معمولا لوله‌هاي آزمايش از شيشه ساخته مي‌شود اين شيشه‌ها از جنس بوروسيليكات(پيركس) بوده كه مي‌توان آن را مستقيما بر روي شعله قرار داد. لوله‌هاي كشت معمولا از پلاستيك شفاف مانند پلي استايرن يا پلي پروپيلن استفاده مي‌شود.

ادامه مطلب
(1) نظر | برچسب ها :
دوشنبه سیم 10 1392

منظومه شمسي:

منظومه شمسي ازخورشيد و تعداد زيادي اجرام آسماني كه در مدار آن در حال حركت اند تشكيل شده است.اين اجرام  آسماني شامل هشت سياره،تعدادي قمر،سيارك ها،دنباله دارها ومقداري گرد وغبار وگاز مي باشند كه همه ي آنها بقاياي ابري كيهاني است كه منشا آن به حدود5 ميليارد سال قبل برميگردد.

خورشيد:

خورشيد ما تنها يك ستاره از ميلياردها ستاره ديگر كهكشان راه شيري است. هر چند  خورشيد يك ستاره كوچك است اما9/99% منظومه شمسي را تشكيل مي دهد وحجم آن 1400000 بار بيشتر از زمين است.خورشيد بيشتر از هيدروژن و هيليوم تشكيل شده.دماي پرتوهاي اطراف آن14 ميليون درجه سانتي گراد است.تمام انرژي مصرف شده بوسيله انسان در طول تاريخ بشريت كمتر از ميزان انرژي است كه خورشيد در يك ثانيه توليد مي نمايد.ضمنا يك وسيله نقليه ي قاره پيماي قدرتمند با يك سوخت كامل وسرعتي بالا، حدود 170 سال طول ميكشد تا از زمين به خورشيد برسد.

ادامه مطلب
(0) نظر | برچسب ها :
دوشنبه سیم 10 1392

الگوي تدريس مبتني بر فراشناخت 

چكيده مقاله

فراشناخت اصطلاحي است كه براي اولين بار توسط جان فلاول (1979) بعنوان تفكر درباره فرايندهاي تفكر و يادگيري خود و يا كنترل اين فرايندها تعريف شده است، فلاول بر اين باور است كه بازنگري هاي سلسله مسا يل شناختي از طريق برقراري ارتباط بين اهداف ،تجارب و دانش فراشناختي عملي مي گردد.

در اين مقاله ضمن تعريف فرا شناخت به مولفه هاي تشكيل دهنده آن (شخص،تكليف،راهبردها،تقسيم بندي فراشناخت ،راهبردهاي فراشناختي ،روش آموزش فراشناخت مبتني بر تدريس متقابل و مراحل آن و روش هاي افزايش دانش شناختي افزايش تنظيم شناختي و ايجاد محيط هاي مناسب براي افزايش دانش فراشناختي اشاره شده است .

كليد واژه ها:الگوي تدريس،فراشناخت،دانش شناختي،تنظيم شناختي،راهبرد هاي فراشناختي،روش تدريس متقابل

 مقدمه

در سال هاي اخير در كشور هاي پيشرفته بر آموزش مهارت هاي فرا شناختي و ترغيب فعاليتهاي فراشناختي در بين دانش آموزان تاكيد زيادي شده است.

فراشناخت اصطلاحي است كه براي اولين بار توسط جان فلاول (1979) بعنوان تفكر درباره فرايند هاي تفكر و يادگيري خود و يا كنترل اين فرايند ها تعريف شده است.فلاول بر اين باور است كه بازنگري هاي سلسله مسايل شناختي از طريق برقراري ارتباط بين اهداف،تجارب و دانش فراشناختي عملي گردد.

فراشناخت به طور گسترده به عنوان آگاهي و كنترل يادگيري فرد تعريف شده است .

(بيكرو براون ،1984  ؛ فلاول، 1979 ؛ كراس وپاريس، 1987؛ اسكرو ودينسون، 1994)

فلاول (1979،1997) فراشناخت را به عنوان آگاهي از اينكه فرد چگونه ياد مي گيرد ،آگاهي از اينكه كي موضوع را مي فهمد و كي نمي فهمد،آگاهي از چگونگي استفاده از اطلاعات موجود براي رسيدن به يك هدف ،توانايي قضاوت درباره ي فرايندهاي شناختي در يك تكليف خاص ،آگاهي از اينكه چه راهبردهايي را براي چه هدفهايي مورد استفاده قرار دهد، ارزيابي پيشرفت خود در حين عملكرد و بعد از اتمام عملكرد تعريف كرده است

كوستا شناخت هر فرد نسبت به خود را فراشناخت مي نامد ،وي معتقد است(به نقل از صنعتي ،1378ص60)

 «اگر بتوانيد از وجود يك گفتگوي دروني در ذهن خود آگاه شويد و اگر بتوانيد فرايند هاي تصميم گيري و حل مسئله را بشناسيد ،فراشناخت را تجربه كرده ايد .فراشناخت توانايي فرد به تشخيص دانسته ها و ندانسته هاي خويش است .فراشناخت در مخ صورت مي گيرد وبه زعم برخي عصب شناسان فقط ويژه انسان مي باشد »


ادامه مطلب
(0) نظر | برچسب ها :
دوشنبه سیم 10 1392

تاثير پياده‌روي بر برخي بيماريها

چه نوع ورزش پياده روي مفيد و موثر است؟

اصولا فعاليت فيزيكي مناسب براي تقويت عضلات قلب و ريه و كلا سلامتي، زماني مفيد و موثر مي گردد كه بــتــوانــد ســبـب بروز تغييرات بيولوژيك مفيد در بدن انسان گردد كه از آن جمله مي توان به افزايش تعداد ضربان تا شكل سريع آن يعني يك دوي نرم و سبك قلب اشاره نمود. ميزان پياده روي مي تواند از شكل آرام يعني راه رفتن متفاوت باشد. برنامه بر اساس ميزان آمادگي جسماني افراد با هدف نهايي طي ۳۲۰۰ متر در مدت نيم ساعت و با افزايش ضربان قلب ۱۲۰-۱۳۰ بار در دقيقه مي تواند متفاوت باشد .

چه فوايدي از ورزش پياده روي مي توان انتظار داشت؟

بررسي متون و مقالات بيانگر اثرات بسيار مفيد و متعدد ورزش پياده روي بر روي سلامت انسان از ابعاد مختلف است كه جهت آگاهي بيشتر در مورد اين اثرات سودمند در زمينه پيشگيري و كنترل بيماري ها مي توان به موارد زير اشاره نمود:

كنترل فشار خون

كاهش روند پوكي استخوان به ويژه در زنان، (چربي مفيدHDL ) ،كنترل اختلالات چربي خون و كمك به افزايش سطح سرمي ، كاهش عوارض چاقي و درمان آن ، (كنترل ديابت و كاهش بروز ابتلا به ديابت تيپ ۲ (مرض قند) ، (پيشگيري از آترواسكلروزيس عروق كرونري (تصلب شـرايـيـن) ، (كـاهـش عـوارض بـيـمـاري هـاي مـفـصـلـي و استئوارتريتها (آرتروز) ، كاهش عوارض حاملگي، تقويت سيستم ايمني بدن، تـقـويـت وضعيت تنفسي ،كاهش علائم بيماري هاي روده اي ، تقويت رواني افراد با كاهش استرس، بي خوابي و اضطراب ، تقويت و ايجاد حس شادابي ، پيشگيري و درمان اعتياد. نتيجه اينكه با عنايت به مطالب فوق الذكر و سهولت انجام ورزش پياده روي و اثرات گسترده آن در ارتقاي سلامت فرد و جامعه، اين مقوله از ورزش نيازمند توجه ويژه اي در برنامه ريزي هاي بهداشتي است و قدر مسلم گستردگي موضوع، لزوم مشاركت و هماهنگي بين بخشي و مردمي را هم در زمينه برنامه ريزي و هم در اجراي برنامه هاي جامع مي طلبد، به ويژه بعد هماهنگي بين بخشي در حفظ و ارتقاي سلامتي افراد جامعه از طريق ترويج فرهنگ پياده روي گامي در جهت توانمندسازي مردم و جامعه و به عبارت ديگر ارتقاي سلامت محسوب مي گردد.

ادامه مطلب
(0) نظر | برچسب ها :
دوشنبه سیم 10 1392

ايلاميها

عيلامي‌ها يا ايلاميان يكي از اقوام سرزمين ايران بودند كه از ۳۲۰۰ سال پيش از ميلاد تا ۶۴۰ پيش از ميلاد، بر بخش بزرگي از مناطق جنوب غربي پشتهٔ ايران فرمانروايي مي‌كردند.[۱] (تاريخ مكتوب موجود از ۳۲۰۰ پيش از ميلاد است.) تمدن عيلام يكي از قديمي‌ترين و نخستين تمدن‌هاي جهان است. بر اساس بخش‌بندي جغرافيايي امروز، عيلام باستان سرزمين‌هاي خوزستان، فارس، ايلام و بخش‌هايي از استان‌هاي بوشهر، استان كرمان، لرستان و كردستان را شامل مي‌شد.

نام

نام اين قوم _ هالتامتي (Haltamti) و بعد آتامتي (Atamti) بود كه اكديان آن را عيلام تلفظ مي كرده و در كتابِ مقدس يهوديان نيز به همين شكل آورده شده است. اين كلمه به معناي "كوهستاني" است، كه به محل سكونتِ اين مردمان در دامنه هاي زاگرس اشاره دارد.

نام دو استان در ايران امروز برگرفته از نام آنان است. علاوه بر استان ايلام، نام خوزستان نيز از كلمه Ūvja آمده كه مطابق كتيبه نقش رستم و كتيبه هاي داريوش در تخت جمشيد و شوش، به معناي عيلام بوده و بنا به گفته ايرج افشار در "نگاهي به خوزستان: مجموعه اي از اوضاع تاريخي، جغرافيايي، اجتماعي و اقتصادي منطقه" در يوناني Uxi تلفظ ميشده. و اگر قول ژول آپِر را بپذيريم در عيلامي Xus يا Khuz بوده است. سِر هنري راولينسون نيز تلفظ پهلوي Ūvja را Hobui دانسته كه ريشه نام اهواز و خوزستان است. اين لفظ از حاجوستان و هبوجستان استخراج شده كه در "مجمع التواريخ و القصص" (ابتداي قرن ششم هجري) در اشاره به خوزستان آمده است.

ادامه مطلب
(0) نظر | برچسب ها :
X